Återupprätta ordet Tant

I en kommentar till Varför Tant? skriver Lisa att hon också tycker att ordet tant är ett bra ord: jag tycker det är ett ganska bra ord på icke-ungdomar som trivs med sin ålder och sig själva. mystant, trivseltant.
Ja, just det! Men i det offentliga samtalet har tant fått en negativ klang. Därför behöver ordet återupprättas. På susning.nu kan man bl.a. läsa:

Tant kallades förr en medelålders eller äldre mer avlägsen kvinnlig släkting av sina yngre anförvanter

Tant eller tantaktig används idag även som en nedsättande benämning på en person som inte är ungdomlig till utseende eller beteende eller värderingar. Vill man riktigt ta i menar en del, används ordet kärring i stället. Används det om eller till en man kan det nästan vara nära (gränsfall?) att det uppfattas som ett invektiv eller skällsord.


Söker man på tant på Google får man c:a 195000 träffar varav en del besynnerliga som t.ex. en sajt som verkar ha registrerat en mängd domännamn med ordet tant i. Uppenbarligen har ordet potential!
Upp till kamp för Tant!

1 Lena:

skriven

Intressant det här om tant...

2 Chadie:

skriven

Oavsett om jag vill det eller inte lär kidsen kalla mig tant. Lika bra att ta till sig ordet och göra något bra av det.

3 tanten:

skriven

Härligt...

4 Lisa:

skriven

Hurra! Min något yngre man kallar mig för drömtant eller dumma tant beroende på hur jag bettet mig. I love it!

5 Lotta:

skriven

Har äntligen hittat din blogg! Inte en dag för tidigt. Du är min nya idol, för du sätter ord på så många saker som är sant. Jag är 29 år och nästan tant. Försöker så gott jag bara kan att vara tant. Vill ha tantens inre ro, visdom och trivsel med sig själva. Har en bit kvar, men jag kämpar på. Känner mig många gånger lite off för att jag är tant, men hellre tant än att vakna upp och inse att man aldrig älskat sig själv, inte vet vem man är och att man har ägnat hela livet åt att behaga andra.

Kommentera här: