Plötsligt så händer det...

... eller "and now for something completely different".

Idag har jag tvättat bilen i en automattvätthall.
Till att börja med var allt som vanligt. Jag knappade in sifferkoden, dörrarna öppnades, jag körde in, dörrarna stängdes, jag stängde av motor och drog åt handbroms och löste korsord medan tvätten dundrade på därute.  Så var del 1 av rengöringen klar. Plastväggen till torkavdelningen öppnades. Lampan blinkade grönt, Fram.
Jag körde fram, stannade när det blinkade Stopp i rött. Plastväggen stängdes. Nästa bil körde in i avdelning 1. Torkmaskinen sprutade något, rörde sig en liten bit... och stannade. Alla lampor blinkade samtidigt FRAM, STOPP, BACKA, FRAM, STOPP, BACKA .
Porten ut var dock stängd.
Ingen skylt med anvisning om VAD GÖRA syntes. Inga telefonnummer att ringa syntes någonstans. Nåja, något larm måste väl ändå gå inne på macken.
Icke!
Jag provade ett antal gånger med att backa och köra fram igen, för att hitta någon liten fotocell som kunde tänkas vilja tala om att jag och Charlie (som bilen heter ) nu var där.
Icke!
Jag körde ända fram till porten för att kolla om där fanns någon liten mackapär som kunde känna av att vi ville ut.
Icke!

Men i porten fanns en liten dörr tänkt för folk som vill gå ut. Just när jag tänkte kliva ur bilen - med huvudet fullt av bilder från filmen "Vi hade i alla fall vackert väder" där familjefadern gör just det och spolas upp på vindrutan och åker med i borstandet - rörde maskineriet lite på sig och väste.
Jag satt kvar.

Till slut tog jag ändå risken att vatten skulle börja spruta och gick ur bilen för att ta mig ut och få hjälp från folk inne på macken. Den lilla dörren gick inte att öppna...

Bilen bakom mig hade vid det laget tvättats klar och plastväggen öppnades för att den bilen skulle kunna köra över till torkavdelningen.

Men där stod ju Charlie och jag.

Av minspel och gester som föraren av den andra bilen uppvisade fick jag intrycket att han tvivlade på mina förståndsgåvor. Jag gick dit, slet upp bildörren... Nä, naturligtvis inte, vad tror ni om mig?

Nu var det helt tydligt att någon övervakning av vad som skedde i tvättautomaten inte fanns. En reklamslogan rann upp i huvudet och jag tog upp min mobil, ringde "118 100 numret till nästan allt och alla..."och bad dem koppla mig till macken. Kontakt till sist. En ung tjej kom ut och fick meka en stund med all elektronik. Till slut fick hon igång apparaturen igen.

Så ha mobilen med in i tvättautomaten och förakta inte reklamen! ;-)
1 Excessa:

skriven

Vilket äventyr.. få förunnat att genomleva.. *L* Själv hade jag nog lagt mig på tutan för att försöka tillkalla uppmärksamhet.. o förmodligen hade maskineriet startat när någon kommit för att kolla vad som väsnades.. Fast då hade jag bara sagt att jag tutade i takt med musiken istället för att sjunga.. ;-D
Hoppas Din valborg blir en fortsatt trevlig valborg!

2 En liten tant svarar Excessa:

skriven

Jag övervägde att tuta men eftersom tvätthallen ligger lååååångt bort från macken och dessutom är ett stadigt välbyggt hus med tjocka väggar och i övrigt innehåller- för tillfället helgstängda - företag så skulle antagligen ingen höra mig.Därav försöket till utbrytning!

3 carulmare:

skriven

Vilken påfrestning... och bara för att Charlie hade litet smuts bakom öronen...! Glad Valborg!

4 Ensambarn:

skriven

Tycker förstås lite synd om både dig och Charlie men kan inte låta att bli att fnissa en del ändå...

5 Anne-Maj:

skriven

Heter det vårstädning? *skrattar*

6 Anonym:

skriven

Jag hade blivit smått hysterisk! Kul att läsa, så här efteråt men jag förstår att det inte var kul när du satt där. Just det du berättar är min stora skräck, jag tvättar alltid bilen ute vid stugan eller hos någon kompis med vattenslang. Inte lika ren som på en biltvätt blir bilen men....jag slipper rädslan. Ska ändå försöka mig på detta äventyr någon gång, rädslor är till för att övervinnas!! Eller?

7 Inga:

skriven

Jag hade nog fått teknikpanik och trott att jag genom min närvaro, genom att andas, genom att vistas i rummet hade åstadkommit detta alldeles själv. Inser nu att jag inte ska skaffa mig en ny fin bil som ska tvättas i tvätthall. Jag behåller min lortiga gamla skruttbil. Den blir så där lagom ren när det regnar. Det får räcka.

8 Lena:

skriven

oj, vilken upplevelse...

9 En liten tant svarar alla:

skriven

När den lilla dörren i porten inte gick att öppna... ja, då fick jag ett litet il av panik. Men bara ett litet eftersom det ju fanns en väg ut för mig själv även om Charlie skulle ha blivit kvar - bakåt förbi den andra bilen.Bilen med den gestikulerande mannen... Visserligen skulle det ha blivit en genomblöt reträtt men dock...

10 vardag:

skriven

Hohoho... jo du... jag ser bilden framför mig... det automatiserade samhällets avigsidor... tur att det finns slang, sälmskskinn och tvättsvamp...

11 petra:

skriven

å jösses - det där hade kunnat vara jag! Dråpligt!

12 Björn:

skriven

Det går bra för dig :-)

13 En liten tant:

skriven

Vardag: Överväger starkt en investering i sämskskinn och svamp... Tillbaka till naturen!

Petra: Då rekommenderar jag absolut att du har mobilen med in i tvätthallen och har förprogrammerat 118 100 samt har koll på gatuadressen till tvätthallen du besöker... :-)

Björn: Det var väl inte du i bilen bakom?!?!? ;-)

14 Baba:

skriven

Vilken tur med mobilen! Jag får klaustrofobiska rysningar bara av att läsa om din upplevelse.

Kommentera här: