Har du gått och blivit sosse, Johan Stael von Holstein?

Om det fanns något område jag ändå trodde att Alliansen skulle kunna få fram en kompetent person inom så var det, tro det eller ej, inom kulturområdet. Jag inbillade mig i min oerhörda godtrogenhet att vi skulle kunna få se någon bildad och kunnig person med kraft och engagemang ta sig an kulturfrågorna. Någon som kunde återupprätta kulturarvets betydelse.  

Men nu är jag fullständigt desillusionerad. Det som först såg ut att vara en bra sak nämligen att Kulturministern tog sig för att reda i den märkliga institutionen Statens Kulturråd har resulterat i en utnämning av en styrelseledamot som inte borde få något inflytande över någonting som har med det offentliga att göra.

Johan Stael von Holstein. En entreprenör javisst, men uppenbart okunnig inom kulturfrågor. Framstår som rent obildad trots sitt nobla efternamn. En man som under IT-euforins dagar lämnade Sverige och uttalade blott förakt för sitt fädernesland och dess invånare:

"Sverige är ett skitland. Det mänskliga kapitalet, entreprenörerna och riskkapitalet har stuckit. Det enda som finns kvar är några korkade socialdemokrater."

Icon Medialabs Johan Stael von Holstein i Wall Street Journal.

En man som idag trumpetar i SvD:
- Hellre hiphop och graffiti än opera och gamla kopparstick, säger den gamle IT-pionjären.

Han vill också "mönstra ut gamla stofiler ur kulturlivet". Eftersom "Kultureliten i Sverige diskuterar alldeles för mycket poesi i stället för hiphop. Jag tror på förändring och är en optimist som tror på de unga."

Käre Johan 44 år, jag förstår inte hur du har undgått att se att den svenska kulturpolitiken under de av dig så energiskt hatade "sossarna" har satsat på
* nytt oavsett kvalitet istället för att värna och bruka kulturarv,
* föredragit hip-hop framför visa och folkmusik,
* understött poetry slam (alla kan dikta och poesi är tävling)  och  bidragit till en likriktning inom poesin
- alltså allt sådant som kan rymmas inom din programförklaring.

Har du gått och blivit sosse på gamla dar?