Svenska kalenderflickor

Jag förstår verkligen ingenting. F.d. jämställdhetsministern Margareta Winberg m.fl. ska enligt uppgift medverka "minst sagt lättklädda för en kalender som sedan säljs i välgörenhetssyfte" enligt Svenska Dagbladet.
Jodå, jag har sett filmen "Kalenderflickornna" så jag förstår vad det handlar om. Men jag förstår inte varför det för en feminist är OK att vika ut sig i det sammanhanget när det inte är det annars. Hur tänker ambassadör Winberg? Att utropa sig till feminist - ger det carte blanche till att vara hur inkonsekvent som helst?
1 AnnicaB:

skriven

Visst är det så att de inte riktigt viker ut sig. De är skylda av olika objekt - precis som originalkalendern i Kalenderflickor. Jag må vara inkonsekvent - tycker det är en kul idé. Å andra sidan betraktar jag mig som feminist... Går det ihop?

2 En liten tant:

skriven

Jag ser det roliga i det när det gäller de andra på listan liksom i filmen som är ursprunget. Däremot har jag problem med att acceptera att Winberg ställer upp. Ja, jag tycker att det är inkonsekvent och det må man ju också få vara eftersom det är mänskligt. Men jag tycker att Margareta Winberg hör till de riktigt PK-människorna som slår fast vad som är rätt och fel och offentligt dömer andra utifrån sina egendefinierade sanningar. Ett exempel är när hon för flera år sedan försökte brännmärka Evert Taube. En sån person ska vara konsekvent i sitt eget handlande, tycker jag.

Kommentera här: